Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018

ΓΛΥΚΑΤΖΗ-ΑΡΒΕΛΕΡ ΕΛΕΝΗ ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΝΟ 9 €


ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ

ΓΛΥΚΑΤΖΗ-ΑΡΒΕΛΕΡ ΕΛΕΝΗ

Παρουσίαση

Απόσταγμα, σχεδόν βιωματικό, από την πολύχρονη διδασκαλία μου στη Σορβόννη, το πόνημα αυτό απευθύνεται σε όσους από τους Νεοέλληνες ταλανίζονται με το πρόβλημα της ελληνικής ιστορικής συνέχειας και στους ξένους (κυρίως τους Δυτικοευρωπαίους και τους Αμερικάνους βλαστούς τους) που αρκούνται στην επιλεκτική γνώση του παρελθόντος τους.
Στόχος μου λοιπόν να βάλω, κατά το δυνατόν, έστω εκ του πλαγίου και λάθρα σχεδόν, το Βυζάντιο στη θέση που τα επιτεύγματά του μας υπαγορεύουν: να πω συνοπτικά, εννοώ, αυτά που το αναδεικνύουν ως την πρώτη ευρωπαϊκή αυτοκρατορία και που εξηγούν, όχι μόνο το πολιτιστικό μεγαλείο του (και αυτό ανεπαρκώς ακόμη γνωστό), αλλά και την ασυνήθη για παγκόσμια δύναμη (όπως ήταν κάποτε το Βυζάντιο) μακροβιότητά του.
Με αυτό το σκεπτικό ως προτεραιότητα, η επιλογή των θεμάτων που ανέπτυξα και ανέλυσα εδώ (πλην του ιστορικού πλαισίου που προτείνω σαν καμβά, θα έλεγα, του κεντήματος) σχετίζεται κυρίως με φαινόμενα μακράς διάρκειας, που μπορούν κάπως να ερμηνεύσουν αντιδράσεις ατομικές ή ομαδικές των Βυζαντινών απέναντι στις προκλήσεις του καιρού τους και ίσως και να εξηγήσουν το "Γιατί" της βυζαντινής πολιτικής εμβέλειας. (Από τον πρόλογο της συγγραφέως)

Περιεχόμενα

ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΜΕΡΟΣ Ι: ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ
Α. Ίδρυση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας
Β. Σταθμοί της Ιστορίας του Βυζαντίου
Γ. Η Αυτοκρατορία της Νίκαιας και η Μεγάλη Ιδέα. "Του χρόνου στην Κωνσταντινούπολη"
Δ. Κωνσταντινούπολη: Από τον έναν Κωνσταντίνο στον άλλο...
ΜΕΡΟΣ II: ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΤΗΣ ΡΩΜΑΝΙΑΣ
Α. Κωνσταντινούπολη και Μικρά Ασία Β. Μακεδονία και Θεσσαλονίκη
Γ. Μεσόγειος
ΜΕΡΟΣ III: ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
Α. Βασιλεύς και Βασιλεύουσα
Β. Βασιλεία και Ιεροσύνη
Γ. Ορθοδοξία
ΜΕΡΟΣ IV: Το ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΞΕΝΟΙ
Α. Βυζαντινοί πολίτες και ξένοι υπήκοοι
Β. Ο γειτονικός κόσμος
Γ. Λαοί του Εύξεινου Πόντου και Βυζάντιο
Δ. Βυζάντιο και Δύση
ΜΕΡΟΣ V: ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Α. Ιστορική ενοχή
Β. Το Μεταβυζάντιο
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου